Coöperatief leren

Coöperatief leren

Wat bedoelen we met coöperatief leren?

Coöperatief leren is het werken aan een gezamenlijke taak in kleine, heterogeen samengestelde groepjes. Leerlingen die coöperatief leren wisselen informatie uit, zijn aan het discussiëren, overhoren elkaar, enzovoort. Ze zijn dus actief bezig met het bereiken van een gezamenlijk doel.

Het verschil met ‘’groepswerk’’ is dat bij coöperatief leren gebruik wordt gemaakt van een vaste structuur, die ervoor zorgt dat het leerproces voor iedereen zinvol is. Een basisprincipe en tevens voorwaarde voor coöperatief leren is dus ook ‘’wederzijdse afhankelijkheid’’. Dat betekent dat ieder groepslid nodig is om het doel te behalen.

Coöperatief leren valt of staat dus met structuur. Deze structuur wordt herhaaldelijk geoefend, zodat voor iedere leerling duidelijk is hoe het proces verloopt. Wanneer dit lukt, wordt de samenwerking tussen leerlingen beter. Dit draagt bij aan hun zelfstandigheid. Immers, ze hebben de leerkracht steeds minder nodig! Zeker wanneer ze hun coöperatieve vaardigheden beginnen in te zetten in andere situaties.

De 4 basisprincipes van coöperatief leren (GIPS-model):

Gelijke deelname
Individuele aansprakelijkheid
Positieve wederzijdse afhankelijkheid
Simultane interactie

De 5 interpersoonlijke functies van coöperatief leren:

1. Klasbouwers (groepsversterkend op het niveau van de klas)
2. Teambouwers (groepsversterkend op teamniveau)
3. Sociale vaardigheden
4. Communicatieve vaardigheden
5. Besluitvorming

De 5 onderwijsinhoudelijke functies van coöperatief leren:

1. Beheersing
2. Werken volgens procedures
3. Informatieverwerking
4. Denkvaardigheden
5. Informatie presenteren

Momenteel werken we op De Kring met de volgende coöperatieve werkvormen:

Tweetal Coach
Tafelrondje
Zoek de verkeerde
Mix en Koppel
Placemat

In de verschillende bouwen komen deze werkvormen aan bod, zodat de leerlingen er vertrouwd mee raken. Wellicht ziet u een van bovenstaande symbolen eens hangen in een klaslokaal!We beginnen dus al met coöperatief leren in de onderbouw!